Martin Pottjewijd
14-04-16
Overzicht

Het nieuwe jasje van de Stijlmeester

Huisstijl ontwerp De Stijlmeester


Het begon allemaal bij een businessclub waar ik met Arnold en Krijno een paar hele leuke gesprekken had. Natuurlijk had ik al even gekeken hoe de huisstijl van dit bedrijf er bijstond… en mijn conclusie was dat er ruimte voor verbetering was. Maar hoe breng je dat goed over zonder het huidige af te branden?! Eerst maar even verstandig mijn mond houden en kijken of er een klik is als mens. En ja hoor die was er, van het ene onderwerp naar het andere en voor dat ik het wist hadden we leuke en zeer interessante gesprekken. Afspraak gemaakt en de heren voorzichtig warm gemaakt voor een compleet nieuwe huisstijl en communicatieplan. De bedrijfsnaam was Image & Interieur Proof een niet al te hippe naam, ik wilde graag een naam die tot de verbeelding zou spreken en daarnaast een dijk van een huisstijl die de dienstverlening zou kunnen dragen. Laat mij m'n gang gaan en het komt echt goed! Wikken en wegen… ok maak maar een offerte!

Samen met Sandra Liem, Inge Begeman-Toutenhoofd en Elise Pragt het totale imago van het bedrijf opgepakt. Eerst een nieuwe naam bedenken en ik had al vrij snel het idee dat het de Stijlmeester moest gaan heten. Maar de heren waren nog niet direct overtuigd. Er zijn veel namen, afkortingen en ideeën voorbij gekomen. Mensen moeten we begrijpen wat we doen Martin, namelijk stijl-, kleur-, imago en interieuradvies daarnaast nog de maatpakken. Poeh hey en dat wil je allemaal in 1 bedrijfsnaam + ondertitel proppen?! Dat gaat niet werken jongens!

Als uitgangspunt hebben we een beursstand genomen, de Heren staan zeer regelmatig op beurzen om direct contact met de klant te hebben. Als ontwerper zie ik vaak al voor me wat de huisstijl en communicatie zou moeten zijn en das best lastig uit te leggen. Dus ik heb een snelle schets gemaakt van het concept van een huiskamer die gezelligheid en stijl ademt. Deze schets was direct raak en de rest van het team kon zich er ook goed in vinden. Dan ga je echt aan de slag met het ontwerpen en langzaam stapje voor stapje naar het einddoel werken. Het fijne van dit team was dat iedereen heel goed is in zijn specialisme en dat maakt mijn werk aanzienlijk eenvoudiger en leuker! Gelukkig begrepen de heren dat als het echt goed moet dat het geld kost. Noem het meer een investering in de toekomst en heb vertrouwen dat het zichzelf gaat terugverdienen! Aan inlevingsvermogen geen gebrek, want als Stijlmeester moet je door de vage brei van het creatieve proces kunnen heen kijken.

Al met al heeft het totale proces van de eerste gesprekken tot aan de definitieve oplevering van de huisstijl en website een jaar geduurd. Dat is best lang zou je denken, echter we hebben er allemaal ruim de tijd voor genomen om te zorgen dat de uitkomst ook echt heel gaaf zou worden!

Waarom de naam en deze huisstijl?! De naam moest een gevoel opwekken dat het bedrijf al jaren bestaat en authentiek is. Ik heb heel bewust voor gekozen om het logo in het grijs te doen zodat de toepasbaarheid binnen de huisstijl optimaal is. Want de producten en diensten zijn heel kleurrijk en dan wil je niet vastzitten aan 1 bepaalde kleur binnen de huisstijl. Het logo valt op maar is ook bescheiden en met wat grafische truckjes heb ik het ouder gemaakt. Ik heb het uitgelegd dat het basis logo nog even een paar weken onder de deurmat zou moeten liggen. De verdere uitwerking van het woonkamer idee zorgt ervoor dat je met minimale tekst maximaal duidelijk kan maken wat de producten en diensten zijn. Daarnaast heb ik als harde eis gesteld dat de heren helemaal op de foto zouden moeten gaan, geen pasfoto maar van top tot teen. Als Stijlmeester moet je natuurlijk ook uitstralen waar je voor staat. Het totaalconcept is behoorlijk strak gekaderd en binnen dat kader is nog heel veel ruimte om creatief te zijn. De Stijlmeesters nemen je mee op een kleurrijke reis en zorgen voor kwaliteit die echt bij je past!

Op de 2e afbeelding zie je een klein deel van de complete huisstijl voor de Stijlmeester en gelukkig is er zo af en toe ruimte voor een grafisch grapje!

Ik vond het echt een waanzinnige opdracht en door de leuke samenwerking is het resultaat precies dat wat ik in het begin voor ogen had!
De website is gemaakt door BS Connect uit Beilen, zij hebben ervoor gezorgd dat de website gebouwd is. Zij zorgen er altijd voor dat mijn website ontwerpen vlekkeloos functioneren.

Met creatieve en kleurrijke groet,

Martin Pottjewijd