Martin Pottjewijd
24-08-2020
Overzicht De marktkoopman

De marktkoopman

Atelier winkel

(Afbeelding: Serveersuggestie)

De marktkoopman

In de verte hoor je: “Bloemkoluuuuunh! Vers van het land en vandaag TWEE voor maar éééén eurowwwwtje, jáááhAAA beste mensen tweejjj voor ÉÉÉN EURO!”. Je ging naar de markt, had helemaal geen bloemkolen nodig en toch loop je naar de groentekraam en schaft jezelf 2 bloemkolen aan. Bovendien is de markt bijna afgelopen en we moeten vandaag toch groente eten. En zeg nou zelf twee bloemkolen voor maar één euro! Dat je dan vervolgens die tweede bloemkool nog 2 weken bewaard en dan pas weggooit... och TWEE bloemkolen voor ÉÉN EURO! ALs je één bloemkool voor 75 cent had gekocht, die je overigens niet gekocht had omdat de marktkoopman wortels in de aanbieding had. Naja je snapt de strekking wel.

Je bent op vakantie en het zuurverdiende echte of digitale vakantiegeld brand in je broekzak. Een mooi huisje geboekt ergens in de Franse Alpen met uitzicht op een prachtige vallei. Naast lange wandelingen en lekker niks doen ga je ook naar dat bijzonder stadje. In het stadje aangekomen zie je een typisch lokaal winkeltje en besluit dat je daar IETS gaat kopen. Vakantiegeld, leuk winkeltje, jezelf belonen met iets moois, leuks en… nou ja we zien het wel. Hup de winkel in! Thuis zet je het beeldje, of plak je het koelkast magneetje op de koelkast bij de rest. Je doet jezelf iets cadeau om het moment thuis nog wat langer vast te houden.

De folders vallen op de mat. Mja je hebt niet echt iets nodig, maar toch eeeeventjes kijken. En daar staat het te fonkelen in het foldertje, dat ene product wat je een paar minuten geleden nog niet nodig had. Je geloof de unique selling points (USP’s) van het product dat jouw leven aanzienlijk makkelijker en/of fijner zal maken. Je hebt het nodig! Mag ik het van mezelf kopen en heb ik het echt nodig? De prijs valt op zich best mee en ach mag het ook eens?! Foldertje met de bladzijde omgevouwen naast de stapel folders en verder kijken.

Zo maar wat voorbeelden van een plotselinge aankoopbehoefte. In mijn vakgebied als grafisch vormgever sta ik aan de kant van de ondernemer. Mijn taak is om de bloemkolen zo goed, mooi en duidelijk mogelijk aan te bieden aan de doelgroep. Als kleikunstenaar is het zaak om ook actief te gaan verkopen en precies daar loop ik tegen een probleem aan. Het is een lange weg voordat je echt kunstenaar bent en gaandeweg heb ik al veel dingen in opdracht gemaakt. Dat was tot 3 jaar geleden tegen kostprijs. Kostprijs ja, en soms zelfs nog wat minder. Je moet immers eerst laten zien wat je kunt en opdrachten binnenhalen om je skills verder te ontwikkelen. En met die skills bedoel ik niet alleen het kleien zelf. Het gaat ook om de beeldvertaling maken van gevoel naar idee naar het kunstwerk. Als je teveel met de klant meebeweegt krijg je iets waar je zelf niet helemaal achter staat, als je teveel je eigen ding wilt doen wordt de klant er niet gelukkig van. Het is een hele precieze mix van ingrediënten wat er voor zorgt dat iets doet wat het moet doen. Moeten is eigenlijk niet het goede woord. Het gaat er om dat het tot de verbeelding spreekt en de betaalde waarde overstijgt. Kunst draagt iets bij, het voegt iets toe dat er nog niet was. Ik weet meestal pas achteraf waarom ik een kunstwerk heb gemaakt. Dat wil zeggen, dan snap ik het complete gevoel. Het proces van de inspiratie vinden, het idee uitschrijven, schetsen en het kleien van het eindresultaat. Zonder heel zweverig te worden komt het neer op welke energie je hebt opgepikt en hebt omgevormd naar een kunstwerk.

Want, en laat ik hier een nieuwe alinea beginnen. Want, er komt wel wat bij kijken. Als ik een vrij kunstwerk maak is de beloning pas veel later. Ik maak iets dat intuïtief ontstaat, een gevoel/idee dat gemaakt moet in de vorm van een kleikunstwerk. De klik met de koper komt vaak pas veel later, als de koper al komt. Daarom schrijf ik dit hele verhaal. Je maak iets met je handen, het was er nog niet en op de één of andere manier staat het na dagen, weken of soms zelfs maanden werk op je bureau. Klaar. Op dat moment is het een mix van gevoelens, je bent helemaal klaar met dit kunstwerk omdat je er al lang naar hebt gekeken. Het is ook de climax van al het werk en de zakelijke kant van het kunstwerk wat is de waarde? Hoe ga ik het verkopen? Mensen vinden het mooi, want je haal genoeg likes, deel acties en comments op, gaande weg krijg je een rotsvast vertrouwen in dat het verkocht gaat worden. Tussen de volgers op social media die hebben gereageerd op de video, foto en/of verhaal zit misschien wel de koper. Moet je zo’n potentiële koper overtuigen of afwachten tot er contact wordt gemaakt. Moet je er bijzetten “als je interesse hebt stuur een bericht” of zet je de prijs er bij?

Wanneer komt het moment dat je het prijskaartje aan je kunst gaat hangen met daarop de echte gevoelswaarde. Ik gebruik het woord gevoelswaarde, want ik reken soms nog met het idee ja voor minder dan dit bedrag… dan kijk ik er liever zelf naar. Verzamelaar worden van je eigen werk is financieel gezien zeer onaantrekkelijk. Bovendien heb ik geen ruimte meer voor kunstwerken voor mezelf. Dus je moet "de boer op" kerel! En ja je gaat vast en zeker horen: "oh ja klei leuk hoor... maar niet voor ons" Om te verkopen moet je in het begin misschien vaker nee horen dan ja. Het verschil in een winkel is vaak de persoon die in de winkel staat. In het meest ideale situatie de eigenaar van de winkel. Hij of zij stapt op je af en vraagt wat je zoekt. Of gebruikt één van de bekende trucjes om een gesprek te starten. Anyway het gaat er om dat je actie moet ondernemen om meer en beter te verkopen. Als verkoper kan je bij de potentiële koper op knoppen drukken waarna de portemonnee getrokken wordt. Dat is hoe het hele spelletje werkt. Zakelijke beleefdheid… en soms tref je een verkoper die echt oprecht iets te vertellen heeft. Hij/zij wijst je op een product in de winkel wat je nog niet gezien had en ja het is inderdaad heel bijzonder. Het verhaal van de verkoper ontvang je met een kleine twinkeling in je ogen. De verkoper heeft naar je geluisterd en heeft zijn winkel omdat klanten van zijn verhaal en producten houden. Geloven in het idee dat jij op een dag komt binnenlopen, je portemonnee trekt en gelukkig weer naar buiten loopt. Het geluk is aan twee kanten oprecht . Ik hoop dat je begrijp dat we het hier niet hebben over het kopen van een nieuwe Swiffer®.

De gevoelswaarde bepaal je samen. Dus als ik een kunstwerk deel en daar een verhaal bij schrijf bepalen we samen naar wie het toe zal gaan. Als ik het vertrouwen heb dat ik ervoor krijg wat het echt waar is wordt mijn volgende werk nog veel beter. Het is dan ook mogelijk om helemaal vrij te denken en te creëren. Ook regelmatig mediteren, wandelen of helemaal niks doen wordt dan een stuk eenvoudiger. Er is rust en ruimte over die ingezet kan worden voor dat gene dat altijd komt. De volgende opdracht en de voorwaarden bepaal ik zelf. Tot nu toe heeft ieder verkocht klei kunstwerk meer waarde gecreëerd dan het heeft gekost. Voor mij en de kopers.

Ohhhh ja en dan ga je nu zeker honderduizendmiljoenmiljard euro voor je kunstwerken vragen? Nou als de opdracht er naar is kan dat zeker. Gelukkig ben ik aardig onderweg in het bepalen van mijn assortiment en gaat de atelierwinkel stukje bij beetje verder open. Als je de winkel binnenstapt ben ik een enthousiaste oprecht geïnteresseerde verkoper en maker van al het moois om je heen. Als je tijd hebt kan ik bij ieder beeld een verhaal vertellen. Dat kan ik doen. Een veel beter idee is om je even rond te laten kijken en opletten hoe je reageert. Doorvragen over waarom iets je aanspreekt en jouw het kunstwerk verkopen waarvan je nog niet wist dat het gemaakt kon worden.

Assortiment:

  • Gebouwen op steen (overzichtspagina komt nog)
  • Huis/bedrijfspand in opdracht op steen (overzichtspagina komt nog)
  • Bravehorn
  • BRM Serie (Big random machines)
  • Toffe peren (pagina volgt nog)
  • Gelegenheidsstolpjes
  • Heel character/mascotte concept
  • Overige. Misschien kan Martin wel iets met… mail, bel, app zoek contact!
  • Grafische vormgeving. Dit doe ik achter de schermen nog steeds, maar alleen als de opdracht leuk genoeg is en dat bepalen we samen.
  • Shitload aan ervaring in het creatieve vakgebied van klei, kunst, marketing en grafische vormgeving.
  • Creatief digitaal en "analoog" (potloden, gum en puntenslijper, klei, papier, plakband, karton niet te vergeten, lijm, stiften, mooi dik papier, verf heel veel verf, enzo.) freelancer werk voor grote bedrijven, mkb en eenmanszaken. He kak! Ben ik dit werk dus ook weer aan het promoten. Zo kwam ik vorige week op de parkeerplaats van de lokale zwemplas een logo op een busje tegen. Toevallig kwam de klant ook net aangelopen en ik zei nog leuk mijn ontworpen logo zo in het wild! Op het logo stonden boerderij dieren van het bedrijf dat ze hebben, een kip, konijn, koe, geit... ja sorry ik dwaal helemaal af. Dit is een opsomming van je assortiment. Punt.
  • Creatief sparren met verrassende resultaten.

Voor de zakelijke én particuliere markt.

Mijn product: Een van klei gemaakte verwondering in je bovenkamer. Echt heel leuk! Bij een aankoop van mijn kunst geeft jouw brein je allemaal beloningsstofjes en de financiële pijn van de aankoop word omgezet in warm gevoel van trots, verwondering en geluk. Leuke gesprekken met mensen die op bezoek komen en er meer over willen weten. Jij kan dan vertellen dat je ter gelegenheid van dat ene mooie moment het kunstwerk hebt gekocht of hebt laten maken. Een mooi verhaal van klei over een mooi verhaal en over dat verhaal kan jij dan weer een verhaal vertellen. Zo ben je er maar mooi druk mee en is het warme gevoel van trots, verwondering en geluk niet eens zo heel overdreven omschreven.

Gaan die marketing principes eigenlijk wel op in de kunst?! 6 keer contact hebben voordat iemand tot een aankoop overgaat? Alle modellen, strategieën, inzichten en call to actions? Ik heb ze jaren voor klanten toegepast en ze werken, maar de meerwaarde is een echt en oprecht verhaal bij het product. Door te schrijven leer ik mezelf beter kennen en door het te delen is er geen weg meer terug. Over een poosje lees ik het nog eens terug en ben dan al weer een stuk verder. Misschien heb ik die dag staan schilderen in m’n nieuwe atelier! Hardop schrijven, heerlijk!

Terug naar de titel van dit stuk: "De marktkoopman". Met een gestaagd tempo beweeg ik in de richting van de mindset als creatief zakelijk kunstenaar. Kunst te KOOOOOOOP! Niet letterlijk de marktkoopman natuurlijk, maar wel vaker en duidelijker je koopwaar aanbieden.
Ohhhh en in m’n hoofd zet ik het GEOPEND bord al voor de openslaande dubbele houten deuren. De parkeerplekken zijn nog leeg en ben benieuwd wat vandaag zal brengen.

Tot slot, laat ik dit verhaal eens afsluiten met een vraag: Als je dit soort blogs leuk vindt laat het even weten!
Mail of op socials: Martin Pottjewijd

De marktkoopman